Organizačný poriadok
Starosta obce Trnovec nad Váhom podľa § 13 ods. 4 písm. d) a § 16 ods. 5 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) vydáva tento
Organizačný poriadok
Obecného úradu v Trnovci nad Váhom
Čl. 1
Úvodné ustanovenia
- Organizačný poriadok Obecného úradu (ďalej len „obecný úrad“ alebo „OcÚ“) v Trnovci nad Váhom je základnou organizačnou normou obecného úradu a je záväzný pre všetkých zamestnancov Obce Trnovec nad Váhom zamestnaných na obecnom úrade.
- Organizačný poriadok je vnútorným organizačným predpisom obce Trnovec nad Váhom (ďalej len „obec“).
- Organizačný poriadok upravuje postavenie a pôsobnosť obecného úradu, najmä jeho organizačné členenie, pôsobnosť, zásady riadenia, zásady organizačnej štruktúry úradu a tiež vzájomné vzťahy k zariadeniam, ku ktorým vykonáva obec zriaďovateľskú funkciu.
- Na organizačný poriadok nadväzujú najmä pracovný poriadok, registratúrny poriadok a registratúrny plán a ďalšie vnútorné predpisy a riadiace akty starostu.
- Neoddeliteľnou súčasťou tohto organizačného poriadku je organizačná schéma obce Trnovec nad Váhom.
Prvá hlava
Právne postavenie obecného úradu
Čl. 2
Úvodné ustanovenia
- Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a starostu, zložený zo zamestnancov obce.
- Obecný úrad zabezpečuje v súlade s platnou právnou úpravou:
- odborné, administratívne a organizačné veci súvisiace s plnením úloh obecného zastupiteľstva, ním zriadených orgánov a starostu a je podateľňou a výpravňou písomností obce, zabezpečuje prípravu, expedovanie, uloženie a archivovanie písomností,
- vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí starostu vydaných v správnom konaní, v daňovom a poplatkovom konaní,
- vykonáva všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia starostu,
- zabezpečuje plnenie úloh štátnej správy, ktoré sú prenesené na obec osobitnými zákonmi.
3. Obecný úrad najmä:
- zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov obce – t.j. obecného zastupiteľstva a starostu,
- zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov obecného zastupiteľstva – komisií obecného zastupiteľstva a pod.,
- zabezpečuje na požiadanie písomnú agendu hlavného kontrolóra,
- zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti pre rokovanie obecného zastupiteľstva,
- zhromažďuje podkladový a právny materiál pre vydávanie rozhodnutí starostu a vypracúva písomné rozhodnutia starostu (v rozsahu a podľa zák. SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v znení neskorších zmien a doplnkov ako aj zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní),
- vedie evidenciu majetku obce, prehľad o hospodárení s ním a vyvíja aktivity na jeho zveľaďovanie,
- zabezpečuje všetku agendu výkonu samosprávy obce, prác spojených s prípravou, ako aj organizáciou volieb a referenda, hlasovanie obyvateľov o dôležitých otázkach života a rozvoja obce, so zabezpečením verejných zhromaždení a verejných diskusií občanov,
- zabezpečuje uplatňovanie niektorých ustanovení zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite,
- organizuje kultúrne a športové podujatia pre verejnosť,
- vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva, realizuje všeobecne záväzné nariadenia obce a rozhodnutia starostu,
- zabezpečuje na požiadanie poslancov obecného zastupiteľstva potrebné podklady a odbornú pomoc pri plnení úloh vyplývajúcich z platnej právnej úpravy.
4. Obecný úrad podlieha riadiacej právomoci starostu a kontrolnej právomoci obecného zastupiteľstva, jeho orgánov, vrátane
hlavného kontrolóra obce.
Č. 3
Právne postavenie obecného úradu
- Vnútornú organizáciu obecného úradu určuje v zmysle §13, odsek 4, písmena d) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien, starosta obce.
- Obecný úrad nie je právnickou osobou.
- Obecný úrad má sídlo v Hlavná 587, 925 71 Trnovec nad Váhom.
Čl. 4
Financovanie a hospodárenie obecného úradu
- Objem mzdových prostriedkov a rozsah technických prostriedkov potrebných na činnosť úradu určuje obecné zastupiteľstvo, spravidla pri schvaľovaní rozpočtu obce. Obecné zastupiteľstvo môže vo výnimočných a dostatočne odôvodnených prípadoch objem mzdových prostriedkov upraviť aj v priebehu kalendárneho roka, spravidla na návrh starostu.
2. Podmienky nakladania s finančnými prostriedkami upravujú zásady hospodárenia s majetkom obce .
Druhá hlava
Riadenie, organizačné usporiadanie a metódy práce
Čl. 5
Systém riadenia
- Organizačná štruktúra obecného úradu je viacstupňová. Na čele obecného úradu je prednosta obecného úradu.
- Základnými zložkami obecného úradu sú referáty prípadne ďalšie organizačné zložky.
- Referáty sú základným stupňom riadenia a rozhodovania na obecnom úrade. Referáty a ďalšie organizačné zložky sa organizujú podľa hlavných druhov činností obecného úradu v tomto členení:
- Sekretariát starostu obce
- Referát ekonomický, personalistiky a miezd
- Referát pokladne, miestnych daní a poplatkov
- Referát vnútornej správy, sociálnej starostlivosti, ZOS a ŽP
- Referát spisovej služby, CO, kultúry a školstva
- Referát údržby a starostlivosti o verejnú zeleň
4. Ďalším organizačným útvarom v zriaďovateľskej pôsobnosti obce Trnovec nad Váhom je stavebný úrad, matričný úrad a
Základná škola s materskou školou.
5. Grafické znázornenie organizačného usporiadania obecného úradu obsahuje schéma organizačnej štruktúry obce, ktorá je
prílohou č. 2 tohto organizačného poriadku.
6. Pokiaľ tento organizačný poriadok nevymedzí príslušnosť pre vykonanie niektorých činností, vybavuje vec referát, ktorý obvykle
príbuzné činnosti vykonáva. V sporných prípadoch rozhoduje prednosta.
Čl. 6
Základné metódy práce
- Základnými metódami práce obecného úradu sú sústavná analytická a syntetická činnosť v oblastiach pôsobnosti orgánov obce v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
- Obecný úrad vo svojej činnosti uplatňuje metódy smerujúce k racionalizácii a zvyšovaniu účinnosti svojej práce. Pri tom vychádza z vlastných poznatkov z praxe a skúseností ostatných orgánov verejnej správy a účelne využíva technické prostriedky.
- Zamestnanci obecného úradu úzko vzájomne spolupracujú, poskytujú si odborné informácie a pracovné podklady a podľa potreby sa zúčastňujú na plnení spoločných úloh.
- Zamestnanci obecného úradu plnia úlohy podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, vnútorných predpisov, individuálnych riadiacich aktov a pokynov starostu, prednostu a hlavného kontrolóra.
- Obecný úrad pri plnení svojich úloh spolupracuje s orgánmi samosprávy obce.
Čl. 7
Kontrola plnenia úloh
- Kontrola plnenia úloh je neoddeliteľnou súčasťou riadiacej práce starostu, prednostu a zástupcu starostu. Povinnosti zamestnancov v oblasti kontroly vyplývajú zo všeobecne záväzných právnych predpisov a vnútorných predpisov.
- Vnútornú kontrolu plnenia úloh obecného úradu vykonáva hlavný kontrolór podľa ustanovení § 18d zákona o obecnom zriadení.
Čl. 8
Zamestnanci obce zaradení v obecnom úrade
- Práva, povinnosti a zodpovednosť zamestnancov obce upravujú všeobecne záväzné právne predpisy, organizačný poriadok, pracovný poriadok, kolektívna zmluva vyššieho stupňa, ďalšie vnútorné predpisy obce a individuálne pokyny vydané starostom obce.
- Pracovné činnosti zamestnancov obce sú upravené v náplniach pracovných činností, ktoré tvoria prílohy pracovných zmlúv zamestnancov obecného úradu.
Tretia hlava
Všeobecná pôsobnosť stupňov riadenia
Čl. 9
Starosta obce
- Starosta je v súlade so zákonom SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) a Štatútom obce Trnovec nad Váhom najvyšším výkonným a štatutárnym orgánom obce, ktorý schvaľuje vnútorné dokumenty, rozhoduje o všetkých veciach správy obce s výnimkou tých, ktoré sú v zmysle zákona vyčlenené obecnému zastupiteľstvu alebo ktoré si obecné zastupiteľstvo vyčlenilo do svojej kompetencie.
- Vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a ďalšie vnútorné dokumenty, ktoré sú v kompetencii starostu obce a informuje o nich obecné zastupiteľstvo.
- Vykonáva obecnú správu, zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým osobám a fyzickým osobám, zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a podpisuje uznesenia, poveruje a odvoláva zástupcu starostu, vymenúva a odvoláva prednostu obecného úradu, riaditeľov rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou po schválení obecného zastupiteľstva, dáva návrh obecnému zastupiteľstvu na vymenovanie a odvolanie náčelníka obecnej polície, rozhoduje o pracovno-právnych a platových náležitostiach zamestnancov obce a riaditeľov organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, uzatvára pracovnú zmluvu s hlavným kontrolórom obce.
- Starosta obce priamo riadi krízový manažment obce, zabezpečuje plnenie úloh na úseku prípravy na obranu, ochrany utajovaných skutočností, civilnej ochrany obyvateľstva, BOZP a ochrany pred požiarmi.
- Starosta je štatutárnym orgánom obce. Starosta môže rozhodovaním o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Poverený zamestnanec obce rozhoduje v mene obce v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.
- Výkonným útvarom starostu je sekretariát starostu, jeho činnosť riadi starosta obce. Pracovník sekretariátu je priamo podriadený starostovi obce.
Čl. 10
Zástupca starostu
- Starostu zastupuje zástupca starostu počas jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie.
- Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
Čl. 11
Postavenie obecného zastupiteľstva
- Obecné zastupiteľstvo vo vzťahu k obecnému úradu vykonáva a plní úlohy, vyplývajúce z § 11, odsek 4, písmena d) zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení.
Čl. 12
Hlavný kontrolór obce
- Hlavný kontrolór je zamestnancom obce, ktorý vykonáva kontrolu zákonitosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, kontrolu príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontrolu vybavovania sťažností a petícií, kontrolu dodržiava všeobecne záväzných právnych predpisov, vrátane nariadení obce, uznesení obecného zastupiteľstva, kontrolu dodržiavania interných predpisov obce a ďalších úloh.
- Úlohy hlavného kontrolóra sú vymedzené v § 18f zákona o obecnom zriadení.
Čl. 13
Prednosta úradu
- Prednosta obecného úradu je pracovníkom obce, ktorého vymenúva a odvoláva starosta obce.
- Prednosta zodpovedá za svoju činnosť starostovi obce.
- Prednosta obce plní najmä tieto úlohy:
- organizuje a riadi prácu obecného úradu, zabezpečuje jeho správny chod, riadi a kontroluje plnenie povinností pracovníkov, vyplývajúcich z ich pracovných náplní
- koordinuje odbornú a metodickú činnosť v riadenom referáte, sleduje príslušnú legislatívu a jej zmeny
- vypracováva návrhy vnútroorganizačných predpisov obce, podieľa sa na tvorbe a realizácii strategických a koncepčných dokumentov
- v spolupráci s ekonómom obecného úradu vypracováva návrh rozpočtu obce na príslušný rok, priebežne sleduje plnenie príjmovej a výdavkovej časti rozpočtu a vypracováva záverečné hodnotenie čerpania rozpočtu obce
- po odsúhlasení so starostom obce zabezpečuje materiálno-technické vybavenie obecného úradu, jeho zariadení a iných pracovísk a stará sa o ich údržbu
- je oprávnený konať vo veciach obchodných, administratívno-právnych, ktoré sa týkajú obecného úradu, pokiaľ nie sú Štatútom obce alebo týmto organizačným poriadkom zverené starostovi obce prípadne iným pracovníkom obce
- rozhoduje o tuzemských pracovných cestách priamo riadených zamestnancov
- predkladá materiály na rokovanie obecného zastupiteľstva a komisií na úseku svojej činnosti
- pripravuje návrhy nariadení obce a vykonáva nariadenia obce, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia starostu
- podpisuje spolu so starostom obce zápisnice zo zasadnutí obecného zastupiteľstva a zúčastňuje sa zasadnutí obecného zastupiteľstva s hlasom poradným.
- prednosta obecného úradu plní aj ďalšie úlohy podľa pokynov starostu obce
Čl. 14
Vedúci referátu
- Vedúci referátu riadi, organizuje, kontroluje činnosť referátu a zodpovedá za svoju činnosť prednostovi úradu.
- Vedúcemu referátu je založený pracovný pomer spravidla na základe výberového konania.
- Vedúci referátu najmä:
- priamo riadi podriadených,
- metodicky koordinuje pracovné činnosti oddelenia,
- zabezpečuje spoluprácu s ostatnými organizačnými útvarmi obce, dodržiavanie platných právnych predpisov, vypracovanie podkladových materiálov pre verejné obstarávanie,
- zodpovedá za výsledky svojej práce vyplývajúce z pracovnej náplne, riešenie a realizáciu úloh patriacich do pôsobnosti oddelenia, včasnosť a správnosť plnenia úloh, dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení a interných predpisov obce, účelné a hospodárne využívanie pridelených rozpočtových prostriedkov, dodržiavanie pracovnej disciplíny na oddelení, čerpanie dovolenky priamo riadených zamestnancov,
- predkladá návrhy na rozpočet obce pre dané oddelenie a vedie si agendu o jeho čerpaní,
- sleduje príslušnú legislatívu a jej zmeny vo svojej oblasti,
- vykonáva kontrolnú činnosť v kompetencii oddelenia a personálne činnosti vo vzťahu k riadeným zamestnancom najmä hodnotenie pracovného výkonu, kontrolu práce a dodržiavania pracovnej disciplíny, čerpanie dovolenky,
- spolupracuje na tvorbe pracovných náplní priamo riadených zamestnancov a spracúvaní materiálov a stanovísk, všeobecne záväzných nariadení a interných predpisov obce v riadenej oblasti,
- zodpovedá za organizáciu a riadny chod spisovej služby na ním riadenom oddelení,
- plní ďalšie úlohy podľa rozhodnutia prednostu resp. starostu obce.
Čl. 15
Zamestnanci
- Práva a povinnosti zamestnancov obce (ďalej len „zamestnanec“) sú upravené predovšetkým v Zákonníku práce, v zákone NR SR č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, v Pracovnom poriadku obce Trnovec nad Váhom a vo všeobecne záväzných právnych prepisoch o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
- Práva a povinnosti zamestnancov sú tiež upravené v pracovnej zmluve a pracovnej náplni.
- Zamestnanec najmä
- vykonáva kvalitne, včas a správne práce vyplývajúce z jeho pracovnej zmluvy,
- dbá vo svojej činnosti na dodržiavanie zákonnosti, hospodárnosti, efektívnosti a etiky,
- plní príkazy priamo nadriadeného zamestnanca,
- spolupracuje s ostatnými zamestnancami pri plnení úloh,
- zvyšuje si odbornú kvalifikáciu.
- Zamestnanec nesmie informácie získané v zamestnaní použiť na osobný prospech alebo spôsobom, ktorý by poškodzoval záujmy obce.
Čl. 16
Vzťah obecného úradu k organizáciám,
ku ktorým plní obec Trnovec nad Váhom zakladateľskú alebo zriaďovateľskú funkciu
- K organizáciám, ku ktorým obec Trnovec nad Váhom vystupuje ako zakladateľ alebo zriaďovateľ, obecný úrad zabezpečuje administratívne výkon zakladateľskej alebo zriaďovateľskej funkcie, v prípade potreby metodicky usmerňuje a koordinuje ich činnosť, kontroluje výkon činností, za účelom ktorých vznikli.
Čl. 17
Referáty obecného úradu
- Referáty obecného úradu sú základnými organizačnými útvarmi obecného úradu. Jednotlivé referáty medzi sebou úzko spolupracujú pri plnení úloh, ktoré pre ne vyplývajú.
- Obecný úrad má vytvorené tieto referáty:
- Sekretariát starostu obce
- Referát ekonomický, personalistiky a miezd
- Referát pokladne, miestnych daní a poplatkov
- Referát vnútornej správy, sociálnej starostlivosti, ZOS a ŽP
- Referát spisovej služby, CO, kultúry a školstva
- Referát údržby a starostlivosti o verejnú zeleň
- Obsahová náplň činnosti jednotlivých referátov je uvedená v prílohe č. 1 tohto organizačného poriadku.
- Jednotliví referenti plnia na svojom úseku úlohy, ktoré pre nich vyplývajú z náplne práce, najmä:
- zabezpečujú písomnú agendu všetkých orgánov samosprávy obce
- pripravujú a zabezpečujú odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva a komisií
- pripravujú návrhy všeobecne záväzných nariadení obce
- koordinujú činnosť zariadení obce
- zabezpečujú plnenie úloh štátnej správy prenesených na obec
- Referenti plnia aj ďalšie úlohy, ktoré im uloží starosta obce a obecné zastupiteľstvo.
- Referenti na svojom úseku realizujú výkon rozhodnutia obce, a to v prípadnej súčinnosti s ostatnými referentmi, obecnou políciou, orgánmi štátnej správy a policajného zboru Slovenskej republiky.
Čl. 18
Zastupovanie zamestnancov a odovzdávanie a preberanie funkcie
- Vzájomné zastupovanie zamestnancov obce pracujúcich na obecnom úrade určí starosta obce každému zamestnancovi priamo v pracovnej náplni tak, aby činnosti obecného úradu mohli byť vždy zabezpečené. Prednostu obecného úradu zastupuje počas neprítomnosti ním prípadne starostom obce určený zamestnanec.
- Pri odovzdávaní a preberaní funkcie sa vyhotoví zápis o prevzatí písomnej agendy, právnej agendy a o stave plnenia úloh. Zápis podpíše odovzdávajúci, preberajúci a starosta obce.
Štvrtá hlava
Spisová služba a obeh písomností
Čl. 19
Spisová služba
- Za organizáciu a riadny chod spisovej služby na obecnom úrade zodpovedá prednosta obecného úradu, referent sekretariátu a každý referent na úseku svojej činnosti.
- Každý pracovník je povinný správne zaobchádzať s pridelenými písomnosťami, včas ich vybavovať a zodpovedá za ich ochranu.
- Vyhotovovanie, odosielanie, označovanie spisov, príjem a triedenie zásielok, ich archivovanie a skartáciu spisov podrobne upravuje Registratúrny poriadok a registratúrny plán na správu registratúry Obecného úradu v Trnovci nad Váhom.
Čl. 20
Obeh písomností
- Na obehu písomností sa zúčastňujú jednotliví referenti obecného úradu a starosta obce, ktorí písomnosti vyhotovujú, kontrolujú, preskúmavajú a schvaľujú. Podrobnejšia úprava obehu písomností je obsiahnutá v Registratúrnom poriadku a registratúrnom pláne na správu registratúry Obecného úradu v Trnovci nad Váhom.
Čl. 21
Pečiatky
- Obecný úrad používa okrúhlu pečiatku uprostred so znakom Slovenskej republiky s textom "Obec Trnovec nad Váhom" pri prenesenom výkone štátnej správy.
- Okrúhla pečiatka s erbom obce a s textom „Obec Trnovec nad Váhom“ sa používa pri originálnej kompetencii obce.
- Obecný úrad ďalej používa podlhovastú pečiatku s textom adresy obecného úradu.
Piata hlava
Ochrana majetku obce
Čl. 22
- Za ochranu objektov a zvereného majetku – v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi – zodpovedá starosta, ako aj ďalší zamestnanci pracujúci na obecnom úrade v rozsahu svojej pôsobnosti.
- Spôsob rozdelenia a úschovy kľúčov od dvier a brán objektov v užívaní obecného úradu – kľúčová evidencia určuje starosta obce.
Šiesta hlava
Záverečné ustanovenia
Čl. 23
- Starosta je povinný zabezpečiť oboznámenie všetkých zamestnancov s týmto organizačným poriadkom najneskôr do 15 dní odo dňa nadobudnutia jeho účinnosti a u zamestnancov, ktorí nastupujú do zamestnania v deň nástupu do zamestnania. Starosta je zároveň povinný vyžadovať dôsledné dodržiavanie tohto vnútorného predpisu.
- Zamestnanci sa oboznamujú aj s prípadnými zmenami ako aj s doplnkami, o čom sa vedie písomná evidencia.
- Organizačný poriadok je k dispozícii zamestnancom obecného úradu na sekretariáte, ktorý je povinný umožniť zamestnancom kedykoľvek do neho nahliadnuť.
- Organizačný poriadok nadobúda účinnosť dňom 01. 06. 2020 a dňom účinnosti tohto organizačného poriadku sa zrušujú všetky organizačné poriadku vydané na obecnom úrade v Trnovci nad Váhom pred dňom jeho podpísania.
- Zamestnanci obce písomne potvrdzujú oboznámenie sa s Organizačným poriadkom v plnom rozsahu.
V Trnovci nad Váhom dňa 01. 06. 2020
Mgr. Oliver Berecz
starosta obce
Súbory na stiahnutie
Názov | Veľkosť | Formát | Dátum | Predvolené | Zoradiť podľa: |
---|---|---|---|---|---|
Príloha č. 1 k organizačnému poriadku | Veľkosť: 367.5 kB | Formát: pdf | Dátum: 16.6.2020 | 1 | |
Organizačná struktúra | Veľkosť: 268.3 kB | Formát: pdf | Dátum: 16.6.2020 | 2 |